Samtale med bedemand eller bededame
Samtalen holdes hurtigst muligt efter dødsfaldet, og nogle gange også forinden. Det er helt fint, at have alt forberedt – og nogle kan bedst lide det således. Bemærk, at vi efter forudgående aftale tilbyder, at vores døvetolk kan medvirke uden beregning.
Vi tilbyder samtaler både i vores forretning i Valby og i hjemmet, eller et andet sted i Københavnsområdet om ønsket, uden ekstra beregning herfor.
Under samtalen afdækker vi sammen dine ønsker for hele forløbet og har afdøde udfyldt formularen ”Min Sidste Vilje”, planlægger vi naturligvis forløbet efter afdødes ønsker i det omfang det er muligt. Vi gennemgår formularen og finder sammen ud af, om økonomien nu også er til, at opfylde alle ønskerne, eller om der skal findes andre løsninger.
Hvis det det ikke fremgår nogen steder hvilke ønsker afdøde havde – så taler vi om, hvad du kunne forestille dig afdøde ønskede – og ikke mindst, hvordan du gerne ser forløbet.
Vi skal afklare følgende sammen:
hvilket tøj skal afdøde have på, eget eller et ligklæde
skal der lægges noget i kisten, blomster, fotografier, tegninger eller andet
er det en begravelse eller bisættelse, der skal planlægges
hvordan skal kisten se ud – og ved bisættelse, urnen
hvis afdøde bisættes, om skal urnen i jorden, urnemur, kolumbarium, eller asken spredes over åbent hav
vil du og/eller andre pårørende se afdøde efter påklædning og ilægning i kisten
skal kisten ved afhentning af afdøde pyntes med en kørebuket
skal der være en højtidelighed i kirke, kapel, privat arrangement eller slet ingen
ønsker du annoncering af dødsfaldet i avis eller på mindesider
ønsker du, at vi sørger for bestilling af kistedekoration, bårebuketter mv. til højtideligheden
skal en præst forrette højtideligheden, skal der holdes tale, spilles musik eller blot være stilhed
hvis det skal være en borgerlig ceremoni, ønsker du at vi holder en tale og/eller sørger for musik
skal der synges salmer – og hvilke. Har du specielle musikønsker til højtideligheden
ønsker du personaliserede salmeblade/sanghæfter til højtideligheden
ønsker du en sammenkomst med mad og drikke efter højtideligheden/ceremonien – og hvor
ønsker du hjælp til bestilling af gravsted og gravsten, eller ændring af eksisterende gravsten
priser og samlet beløb
Til samtalen bedes du bedes medbringe:
afdødes cpr. nr.
dødsattest, hvis du har fået den udleveret
afdødes sidste vilje dokument, hvis det findes
tøj til påklædning af afdøde - sko med gummi/plasticsåler er ikke tilladt af miljøhensyn
alle dokumenter vedr. pensionskasser, begravelseskasser, forsikringer i det omfang det er muligt
eget cpr. nr. og legitimation, da du registreres som anmelder i det offentlige system
Vi:
beder dig om at underskrive en fuldmagt og samtykkeerklæring til brug for nødvendige anmeldelser og eventuelle aftalte bestillinger
beder om samtykke til at vi må opbevare dine oplysninger, samt praktiske oplysninger omkring begravelsen/bisættelsen med henblik på, at kunne hjælpe dig eller din familie igen på et senere tidspunkt. Samtykket kan til ethvert tidspunkt trækkes tilbage ved henvendelse til os herom
overholder naturligvis gældende regler efter databeskyttelsesloven
laver et skriftligt pristilbud med alle ydelser
Ring endelig til os på 36 30 20 00 uanset tidspunkt, hvis du har brug for råd og vejledning eller blot har nogle spørgsmål.